Puterea imaginilor
Stau de multă vreme și mă gândesc asupra influenței pe care imaginile o au asupra noastră. În fiecare zi citesc știrile pe un multicanal de știri (Feedly) ce afișează noutățile publicațiilor selectate de tine. Citind titlurile zilei respective a urmat o pagină cu știri, dar fără fotografie reprezentativă (thumbnail). Primul meu impuls a fost să trec peste acea pagină, fără a mă sinchisi să arunc măcar un ochi asupra știrilor. Pe moment nu am conștientizat acest lucru pe care l-am făcut mai mult involuntar, dar a rămas înrădăcinat în mintea mea.
Suntem înconjurați de informație, sunt atât de multe lucururi care concurează în fiecare clipă pentru atenția noastră, încât decizia de a favoriza un lucru împotriva celuilalt e luată inconștient în decurs de doar câteva milisecunde. Și, totuși, de ce e atât de important elementul vizual în luarea unei decizii de a cumpăra sau nu un produs/serviciu, de a citi sau nu o știre? Să fie oare din cauza emoțiilor pe care imaginile le transmit? E greu de spus, dar ce e cert e faptul că imaginile sunt o parte crucială a mediului online și au o mare greutate asupra mesajului pe care vrem să îl împărtășim.
Titlul unui articol scris online nu reprezintă mare lucru, iar modul în care au evoluat titlurile articolelor/videoclipurilor/imaginilor în ultima vreme este foarte confuz. S-ar părea că s-a dezvoltat o stategie de atragere a cititorilor prin titluri dramatice. Deci singura variantă prin care poți înțelege mesajul unui articol este să îl citești, și asta poate dura mai mult de câteva minute. Însă, o fotografie transmite emoție instant, în primele secunde din momentul în care o vizualizezi.
Și mă întreb, oare să fie fotografiile modul în care putem conecta audiența instant la mesajul pe care vrem să îl transmitem?
Eu cred că da. Degeaba scriem articole de călătorie și povestim cât de fascinante sunt locurile pe care le-am vizitat dacă nu teleportăm cititorii direct acolo printr-un element vizual, degeaba ne chinuim să îi convingem să vină la pensiunea pe care tocmai am deschis-o dacă nu punem imagini convingătoare despre cum e să fii acolo și inutil încercăm să credem că vom reuși să atragem clienți doar existând, fără a crea o experiență a ceea ce vrem să promovăm.
Vrem sau nu, fotografiile ne ajută să construim acea experiență, acea imagine vizuală a ceea ce reprezentăm noi și afacerea noastră.
Acum ceva timp puteai să îți iei ușor imaginile pe care ți le dorești de pe siteuri cu fotografie stock, însă nu a durat mult până toată lumea și-a dat seama că nu transmit aceeleași emoții. De ce? La urma urmei sunt tot imagini. Da, dar nu sunt personalizate. Fotograful a făcut acea imagine sperând că se va potrivi mai multor medii, mai multor situații și fără a a avea un scop bine definit în minte. Orice indecizie referitoare la ce vrei să transmiți printr-o fotografie se vede în rezultatul final.
A trecut însă, parțial, și vremea fotografiilor stock, fotografii ieftine și fără o poveste în spate, iar acum, în era personalizării, este mai important să surprinzi o imagine ce transmite experiența pe care tu îți dorești să o aibă cititorii, decât să surprinzi o imagine perfectă din punct de vedere fotografic. Desigur, dacă le ai pe amândouă, puterea vizualului este cu atât mai puternică.
Faptul că ți-ai dat silința și ai investit timp și bani pentru a crea o imagine unică te pune deja în fața multor altora care nu au învățat încă arta povestirii vizuale.
Spre exemplu ce te face să alegi un hotel în pofida altui hotel cu același număr de stele, preț apropiat, aceeași notă pe Trip Advisor, aceeași distanța față de centrul orașului. Desigur, poate sunt mici detalii care pentru tine contează, însă dacă un hotel are niște poze clare, făcute profesionist, camerele arată spațioase și curate, micul dejun pare variat, îl vei alege cu siguranță în locul unui hotel care arată mediocru în imagini. Întotdeauna căutăm să primim o poveste în schimbul efortului financiar pe care îl depunem, dacă primim sau nu povestea pe care o cumpărăm va avea mai departe repercursiuni asupra aceluia ce o vinde, însă vizualul va avea mereu un mare cuvânt de spus asupra deciziei efective de a investi timp și bani într-o experiență.
Cea mai importantă latură a fotografiei sunt emoțiile. Că e peisaj, portret, fotojurnalism, macro sau orice alt tip de fotografie, ce vrem este să trezim sentimente în cei ce ne privesc. Asta este adevărata putere a imaginilor, trebuie doar să învățăm să o folosim.
Raluca
După mii de fotografii ratate și sute de momente minunate petrecute cu aparatul în mână, m-am hotărât să pun pe hârtie tot ce am învățat. O călătorie perpetuă în lumea fotografiei.