Like & Fave? Chiar contează?
Zilele trecute am fost la un supermarket la o distanta mai mare de casă, pentru că, întâmplător, nu am găsit ce căutam la magazinul obişnuit. Am fost acolo pentru că ştiam că posibilitatea de a găsi ce căutam este destul de mare, însă, tot întâmplător, nu am găsit un singur ingredient şi tot ce am făcut a fost să traversez strada la un magazin asemănător. Dacă în primul supermarket erau o coadă şi o vânjoleală foarte mare, peste drum, la un magazin comparabil ca dimensiuni, produse si diversitate, nu era picior de om.
Asta m-a făcut să mă gândesc mult la succesul afacerilor în general şi la evoluţia micilor afaceri fotografice, în particular. Toţi tânjim după apreciere de orice fel, că sunt “favoritele” de pe Flickr, “preferinţele” de pe Facebook sau “dragostea” de la 500px, este mai puţin relevant. Ce vreau să te întreb este:
CHIAR ASTA CONTEAZĂ?
Pentru asta facem fotografii? Acesta este scopul nostru? În spatele acelei aprecieri, este ceva valoros pentru tine sau afacerea pe care doreşti să o dezvolţi?
Pentru mine, multe dintre aceste întrebări sunt încă fără răspuns şi, trebuie să recunosc, am fost prinşi şi noi în capcana “like-urilor”, acum doar câteva luni în urmă. Este ceva febril de care, efectiv, nu poţi scăpa. Îţi doreşti cu toată fiinţa ta ca arta pe care o surprinzi cu atâta drag să ajungă la cât mai mulţi oameni. Faci campanii, intrii în jocul canalelor de socializare, investeşti bani dar fără să te gândeşti serios la scopul final. De fapt asta este întrebarea supremă. Ce îţi doreşti la final?
Campaniile de pe canalele de socializare sunt atragătoare. Cu doar 8 lei pe zi, poti câştiga sute de like-uri pe luna, deci, te gândeşti, că este un punct important de plecare în înflorirea proiectului tău fotografic. Toţi umblăm după această goană continuă şi inepuizabilă de a ne afirma în faţa a câtor mai mulţi oameni. Dar sunt aceşti oameni audienţa pe care ne-o dorim? Pentru o sumă modică, Facebook-ul aduna zilnic câteva zeci de like-uri la pagina noastră şi, eram mulţumiţi de evoluţia micului nostru network de admiratori. Însă, când am tras linie la sfârşitul lunii, ne-am dat seama că o mare majoritate a acestei audienţe are sub 18 ani. În regulă, ne reorientăm, e clar că cei cu astfel de vârste nu pot fi clienţii pe care ne dorim să îi atragem (cu toate că aceste campanii erau făcute special pentru oameni care iubesc arta şi fotografia). Am pus un prag mai mare de vârstă pentru audienţa ţintă şi like-urile paginii creşteau…
În regulă, asta pare promiţător. Dar, ce să vezi? Audienţa angajată în posturile pe care le publicam rămânea aceeaşi… Aici a apărut cel mai mare semn de întrebare.
DE CE MĂ INTERESEAZĂ SĂ AM CÂT MAI MULTE LIKE-URI DACĂ “ANGAJAMENTUL” AUDIENŢEI MELE ESTE ACELAŞI?
Aceasta este întrebarea pe care ar trebui să ne-o punem cu toţii, mai devreme sau mai târziu. A investi banii în reţele sociale doar pentru mândria like-urilor adunate, este un pariu pierdut. Asta dacă te intresează cu adevărat viitorul micii afaceri pe care vrei să o dezvolţi. În spatele like-urilor de pe Facebook este o adevărată istorie pe care o puteţi găsi în articolele de pe internet şi pe You Toube, etc. Ataşez chiar aici un articol interesant.
Povestea de pe Flickr este la fel interesantă, pentru mine cel puţin. Mă uit zilnic în secţiunea de “explore” a Flickr-ului. Cine are un astfel de profil ştie cu siguranţă despre ce vorbesc, iar pentru cei ce nu ştiu, vă explic imediat. În fiecare zi progrămelul din spatele Flickr selectează cele mai urmărite/discutate/plăcute fotografii din ziua precedentă. Pot spune cu mâna pe inimă că doar 10% dintre fotografiile care sunt acolo, sunt într-adevăr fotografii bune. Sunt zile în care mă uit stupefiată şi mă minunez de cei ce au apărut în explore, fără să ajung să apreciez cu adevărat măcar o singură fotografie din cele afişate acolo. Şi, trebuie să vă spun, că visul aproape oricui fotograf amator este să ajungă în explore. Explore înseamnă “fave-uri”, “follow-uri”, într-un cuvânt vizibilitate.
Trebuie să îţi mărturisesc sincer că CreArtPhoto este singurul nostru mic proiect pe care am avut intenţia să îl promovăm, deci nu am răspunsuri la multe dintre întrebările de mai sus. Dar am un milion de alte întrebări pe care doresc să ţi le adresez ŢIE. Crezi că merită? Merită să investeşti în like-uri pe Facebook, sau într-un curs de fotografie? Merită să perizi timpul în fiecare zi cercetând Flick-ul, sau ar trebui să petreci acest timp vizionând un filmuleţ despre artă, fotografie? În ce merită să investim timpul şi banii nostri, în canalele de socializare sau în cunoştinţe? Ce ne face mai buni fotografi? Ce ne aduce mai multă bucurie: un nou like sau o fotografie care a ieşit aşa cum îţi doreai?
Să revenim deci la povestea cu magazinele? Ce crezi că face diferenţa între un Mega Image şi un Carrefour de cartier? Să fie oare modul în care se promovează, calitatea produselor, a serviciilor, experienţa pe piaţă. Ce face diferenţa între un fotograf de succes şi unul necunoscut? Să fie un mix din amândouă?
Noi am făcut un compromis în ceea ce ne priveşte. Considerăm, pentru moment, că timpul şi banii investiţi în cunoştinţe sunt, fără îndoială, mai valoroase. După ce decidem că suntem suficient de bine pregătiţi, poate, priorităţile se vor schimba. Însă sunt bucuroasă că ne-am dat seama de la început ce vrem. O audienţă care să fie angajată în activitatea noastră, care să iubească şi să aprecieze ce creăm. Aceasta este mulţumirea supremă. Şi, sper, ca la un moment dat, să fie în număr cât mai mare. Dar asta depinde exclusiv de noi şi de munca noastră.
Dacă ai trecut şi tu printr-o astfel de experienţă şi ai sfaturi folositoare, te rog să le împărtăşeşti cu noi. Sunt atât de multe lucruri pe care sperăm să le învăţăm de la voi, cititorii noştri.