Just IT SRL – coșmarul oricărui posesor de aparat foto Sony ce necesită garanție
Cu toate că blogul acesta nu este despre review-uri, recenzii echipamente, sau alte aspecte de acest gen, ci mai degrabă despre călătoria noastra în lumea fotografică, compoziție, creativitate, frumos, echilibru, etc., sunt destul de dezamăgit de ultima experiență pe care am avut-o cu service-ul autorizat Sony, Just IT SRL, încât mă văd nevoit să povestesc ce s-a întâmplat.
De fiecare când am citit online experiențele de coșmar ale altor utilizatori cu diverse echipamente aduse în service (nu neapărat Sony), mi-am zis că ceva e putred și am dat direct și fără echivoc vina pe utilizator. Ori exagerează el situația, ori nu i-a fost explicată problema corespunzător, ori ceva, orice, numai să fie vina utilizatorului și nu a centrului de reparații. Nu pentru că am eu ceva de câștigat din a lua apărarea unui oarecare service, ci pentru că am pretenții de profesionalism de la oricine se apucă să ofere astfel de servicii.
Dar uite că a venit momentul să fiu și eu pus în situația, pe care anterior nu o credeam a fi posibilă, de a fi părtaș, fără voia mea, la lipsa de profesionalism și incompetența unui centrului autorizat de reparații pentru echipamente Sony, Just IT SRL.
O să încep cu începutul, și o să prezint toate elementele problemei, pe un fir cât mai cu putință cronologic.
În a doua jumătate a lunii Ianuarie 2018, am cumpărat de la f64 un body Sony a7riii, eu urmând să-l folosesc pe acesta, iar a7rii să treacă în mâinile Ralucăi, pentru a fi folosit în continuare, căci este o camera la fel de potenta ca și noua sa soră, a7riii.
Toate aspectele excelente, dragoste la prima atingere, micile neajunsuri ale modelului anterior rezolvate de acest model motivau și susțineau achiziția, iar eu eram atât de entuziasmat, încât pentru o scurtă perioadă de timp am cochetat cu ideea unui al doilea body a7riii, lăsând a7rii pe post de back-up. Am amânat proiectul, din mai multe motive, printre cere și partea financiară, cu toate că încă consider că micile diferențe introduse de generația iii de camere alpha merită upgrade-ul de la generația a doua.
La mijlocul lunii Februarie, la aproximativ 3 săptămâni de la achiziție, am plecat în insulele Lofoten, Norvegia, pentru o tură fotografică de peisaj. Toate bune, până când, după prima săptămână de utilizare, camera a început să prezinte un comportament ciudat. Problema părea a fi de la selectorul de moduri, roata care face trecerea între diverse moduri de fotografiere sau înregistrare și se manifesta în doua feluri distincte:
1. atunci când mut selectorul de moduri pe poziția ‘recall 3’, adică rechemarea unui set de setări salvate anterior în memorie pe poziția 3, camera trece pe modul video. Pozițiile de recall 1 și 2 funcționează corect, afișând ecranul de confirmare al setărilor de recall, dar poziția 3 nu face acest lucru, ci trece pe modul video. Pentru a fi cât mai explicit în descriere, pe când mă aflam în Norvegia am înregistrat un scurt filmuleț pentru a detalia problema.
2. aleatoriu, indiferent în ce mod de fotografiere sunt, M, A sau S, îmi apare din senin ecranul de ‘recall 3’, ca și cum aș fi mutat roata de selectare a modurilor pe poziția 3. Pentru că acest comportament e foarte sporadic și neputând fi reprodus la cerere, am filmat din nou, cu telefonul unul din momentele când s-a întâmplat.
E lesne de înțeles că atunci când situația e prezentă, camera este nefolosibilă. Alternativ, pentru a nu-mi strica complet excursia, am reușit, în unul din momentele de răgaz între recall-uri, să salvez în memorie, pe poziția numărul 3, un set de setări care să-mi fie folosite pe post de bază pentru imagistica de peisaj. Deci treaba mergea cam așa: deschideam camera, aceasta pornind corect, pe unul dintre modurile pe care era poziționat selectorul de moduri. Fotografiam ce fotografiam și deodată mă trezeam cu ecranul de recall pentru poziția 3, din care nu puteam face altceva decât să-l accept. Pentru că salvasem anterior un set de setări pe poziția numărul 3, aveam o bază de la care să plec, fără a rămâne agățat de cine știe ce setări aleatorii. În orice caz, metoda mi-a pus probleme în anumite situații, deci nu a fost soluția ideală, dar suficientă pentru a-mi duce treaba la bun sfârșit.
Ca un utilizator Sony ce a mai avut experiențe relativ neplăcute cu Just IT în trecut, precum și din dorința de rezolva problema îndată ce mă întorc acasă (urmând să am o altă tură foto la o săptămână după ce reveneam din Norvegia), le-am trimis un mail celor de la Just IT, explicând problema exact cum am scris mai sus, împreună cu filmulețele atașate acestui post, cerându-le să comande piesa în avans urmând ca atunci când revin în țară să le aduc îndată aparatul pentru a-l ține blocat în service cât mai puțin timp cu putință. Mi-au răspuns că au dat comandă de piesă, eu urmând să trec pe la ei după ce ajung în țară.
Zis și făcut. Am revenit acasă luni dimineață, iar în jurul orei 12 m-am prezentat la sediul din Ștefan cel Mare cu camera pentru reparație. Am lăsat-o acolo, după 4 zile, adică joi, am fost sunat să merg să o ridic, problema fiind rezolvată. Iau camera, fac câteva teste la sediul Just IT, fără obiectiv atașat, dar cum situația nu putea fi reprodusă ușor nu am insistat la fața locului, urmând să fac mai multe probe în weekendul ce urma cu ocazia turei foto programată cu multă vreme înainte.
Ajung acasă, atașez un obiectiv, și ghici ce, roata care reglează diafragma era nefunctională. Stanga sau dreapta, diafragma nu se ajusta. Evident supărat, căci am dus camera pentru o problemă și am primit-o înapoi cu alta, am sunat la Just IT și le-am explicat situația, aceștia rechemându-mă să rezolvam problema pe loc, motivând prezența prafului în zona senzorilor de la roata de diafragmă.
Am lăsat-o vineri dimineață, la ora 14 am mers să o ridic. De data asta mi-am propus să fac teste ceva mai riguroase, având în vedere defectul cauzat de reparația inițială. Deschid camera și în următoarele 3 secunde, surpriză, reapare meniul de recall 3. Adică problema inițială, cea raportată mai sus, motivul intrării camerei în service, nu a fost rezolvată ci surpriză, a reapărut. E greu să-ți imaginezi consternarea și întrebările pe care le-am avut. Cum poate o piesă care doar ce a fost înlocuită să se strice din nou, după numai 2 zile de la reparație. Cum se poate ca la testele celor de la service să nu fi reapărut problema? Oare au schimbat cu adevărat piesa? Oare au testat camera?
Situație nefericită pentru mine, pe care nu o doresc nimănui, cu atât mai mult cu cât acestă camera avea atunci 2200 de cadre și cu un preț de listă 3500 de euro. Supărat dar politicos, le-am explicat nemulțumirea si neacceptarea situației, cerând în același timp încercarea înlocuirii camerei cu una nouă, motivând pentru această cerere prețul premium plătit pentru produs precum și vârsta fragedă a acestuia, de numai 3 săptămâni atunci când problema mea a apărut. Evident că mi s-a spus ca nu se poate, că pe service nu se schimbă, că se va lua legătura cu Sony, că o să se încerce, că blah, că o fi, că o păți… Într-un singur cuvânt: VRĂJEALĂ!!! Amăgirea consumatorului, plimbarea cu zăhărelul, comportament tipic românesc.
Am lăsat din nou camera în service, anulându-mi planurile pentru ieșirea programată în acel weekend, făcând de asemenea o sesizare și la Sony Romania pentru a le cere înlocuirea camerei, din aceleași motive menționate mai sus precum și pentru a raporta lipsa de competență a acestui service care se pretinde centru autorizat de reparații Sony.
Am schimbat diverse mailuri cu cei de la Sony, le-am trimis acte, explicații și tot ce mi-au cerut pentru a duce la final cazul deschis de ei. Evident că nu speram la înlocuirea camerei, nu face nimeni așa ceva, mai ales în România, dar ultimul răspuns primit de la Sony a fost destul de edificator:
Vă mulţumim că aţi contactat Centrul de Informare Clienţi Sony.
Referitor la cazul Dumneavoastră pot sa vă informez că acesta a fost investigat la un nivel superior putând să vă oferi următorul răspuns.
În cadrul reparațiilor efectuate asupra aparatului Dumneavoastră, componenta defectă nu a putut fi schimbată datorită faptului că centrul de service nu o aveau pe stoc, aceștia încercând reparare piesei defecte. În momentul de față cei de la just IT au comandat piesa de schimb aceasta urmând să le fie livrată. Înlocuirea piesei defecte umrând să rezolve definitiv problema manifestată.
Vă sfătuim să luați legătura cu cei de la Just IT, pentru a vă notifica în momentul în care piesa de schimb este livrată.
Pentru neplăcerile întâmpinate, perioada de garanție a produsului a fost extinsă cu 3 luni.
Pentru orice alte probleme sau întrebări legate de produsele Sony, vă rugăm nu ezitaţi să ne contactaţi.
Vă mulţumim!
Răspunsul sumarizează ce a făcut Just IT legat de piesa stricată, bolmojeală ieftină, cârpeală țigănească, având în vedere că garanția ar trebui să acopere schimbul piesei defecte cu una nouă și nu tentativă de reparare a unei componente cu grad ridicat de sensibilitate electronică.
Bun, între timp, până să primesc răspunsul oficial de la Sony relatat mai sus, camera a fost reparată, (sau cel puțin așa vreau să cred la momentul la care scriu acest articol), comunicându-mi-se că piesa defectă a fost înlocuită pentru a doua oară (deși Sony a confirmat ulterior ca acest lucru a fost o minciună), am ridicat-o, probat-o serios la sediul Just IT, la fel și acasă. Printre altele, înainte de a o duce în service pentru prima dată am luat indexul de declanșări (shutter count) care era la momentul respectiv 2217. L-am recitit o dată ajuns acasă, și ce să vezi, surpriză mare, indexul se afla la 2939 de cadre. 700 de declanșări… REPET: 700 de declanșări în condițiile în care defecțiunea aparatului nu avea legătură cu obturatorul sau orice altă parte a sistemului de declanșare. Cel mai probabil celor de la Just IT le-a plăcut sunetul produs de declanșator la 8 cadre pe secundă și au uitat să ridice degetul de pe buton. Sau așa testează ei defecte, ținând declanșatorul apăsat 87 de secunde (însumat).
Evident că le-am comunicat acestă nouă nesimțire, iar ca răspuns am fost asigurat că testele făcute au fost spre binele camerei mele, pentru a mi se putea garanta că nu mai sunt și alte probleme cu aparatul. Sincer, 700 de cadre puteau fi trase lejer la un eveniment, de orice gen, corporate, botez, nuntă, etc., nu în regim de probe, decât dacă ești atât de ignorant încât nu înțelegi implicațiile uitării degetului pe declanșator sau să crezi prostește că există vreo legătură între problema pentru care a fost adusă camera în service și declanșator. Indiferent ce caz, pot sumariza atitudinea printr-un singur cuvânt: INCOMPETENȚĂ!
Gata, mi-am spus of-ul… Sper să nu te lovești și tu de astfel de probleme, dar dacă se întâmplă, încearcă să mergi la alt service autorizat Sony. Eu așa voi face de acum încolo.